Friday, May 4, 2007

Projektets början !

Hej allihopa!

Projektet började med att jag kontaktade KOMAK som är en barnrättsorganisation som finns
både i Sverige och i Norge, denna organisation är politiskt obunden och har tidigare bland annat
byggt bibliotek, skolor och mycket mer. Mer finns att läsa på KOMAK´s hemsida.

Jag frågade de om jag fick driva igenom en ideé som har legat och trynat i huvudet det närmsta
året, om att dra igång en bössinsamling på stan för de Kurdiska barnen.

Självklart fick jag ett snabbt ja och fick därefter mina första 3 bössor och efter att ha frågat folk
på den Kurdiska community sidan Vivakurdistan så visade det sig att intresset var stort
och att antalet deltagare blev fler än vad som förväntades.

Kurder runt om i landet hörde av sig och ville även starta samma bössinsamling för barnen i Kurdistan i sina egna hemstäder och därför har projektet spridits till Västerås, Eskilstuna, Göteborg och Uppsala där det jobbas hårt för att komma igång så snabbt som möjligt.

Så här såg första inlägget ut när människor till projektet söktes:

Hjälp Barnen i Kurdistan - Ge de fem timmar!


Genom organisationen KOMAK försöker jag nu driva igenom några dagar där vi
kommer med hjälp av bössor samla in pengar till barnen i Kurdistan.
KOMAK har tidigare bla byggt 10 minibibliotek i Batman provinsen och skickat ca 7500 böcker till Kirkuk.

Bössorna ska skramlas och ändamålet är att förbättra barnens situation vilket
KOMAK har bidragit till en hel del som är en mycket seriös organisation.

Projektet är densamma som topicen, "Ge Kurdistan 5 timmar!" där vi offrar
enkla fem timmar av våra vardagliga lyx liv för att göra något för att förbättra
våra småsyskons vardag i Kurdistan.
Fem timmar som du lika gärna kunde ha sett en film och sen fikat med dina vänner.
Det låter väll bra?
Jag tror det kommer bli kul och att vi samtidigt som vi vinner varandra som vänner
så tjänar vi vårat hemland och hoppet för våra yngre.

Eftersom jag tyvärr bara har 3 bössor så får vi gå fler omgångar beroende på
hur många som visar intresse men nu ska jag inte ha för höga förväntningar
men jag hoppas i alla fall ett tiotal ställer upp så att vi kanske kan gå en kanske 4 gånger.

Jag tänkte att vi kunde befinna oss runt omkring centrala Stockholm
men har du något bra förslag på vart chanserna är för oss att samla på flera
mynt så hör gärna av dig.
Är det nu så att du har en bössa till övers så kan du väll låna mig den?

Oseriösa undanbedes!
Visa ej symboliskt intresse, ställ upp för Kurdistans barn som är vår framtid

Inga falska löften om att komma, bortförklaringar eller andra saker som folk finner roligt
i denna tråd.

Kom ihåg att en kan inte göra allt men alla kan göra något!

Alla är välkomna att visa intresse oavsett ålder eller ställa frågor och vid intresse så skicka PM!

No comments: